ONLINE ΕΡΕΥΝΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ/ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019 – «ΠΟΣΟ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ»

Δημοσιεύθηκε: 23.05.2023

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Υλοποίηση:  Σύνδεσμος Ελλήνων Διαμεσολαβητών (Σ.Ε.ΔΙ)
Τίτλος:  Πόσο γνωρίζουν οι Έλληνες τη διαμεσολάβηση
Πληθυσμός:  711 πολίτες σε όλες τις διοικητικές περιφέρειας της χώρας
Μεθοδολογία:  Online ερωτηματολόγιο που προωθήθηκε στους ερωτώμενους με χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Διάρκεια:  60 ημέρες

Η έρευνα αποτελεί τη δεύτερη οργανωμένη και συστηματική προσπάθεια καταγραφής που γίνεται στην Ελλάδα από την εισαγωγή του νόμου 3898/2010 με θέμα τη διαμεσολάβηση, με ειδικότερο αντικείμενο την ενημέρωση των πολιτών για τον θεσμό. Από πλευράς μεθοδολογίας και σύνταξης πρέπει να αναφερθεί πως όλες οι ερωτήσεις ήταν κλειστού τύπου & πολλαπλών επιλογών, ενώ δύο εξ αυτών αφορούσαν δημογραφικά χαρακτηριστικά (ιδιότητα και γεωγραφική περιφέρεια).

Αξίζει ιδιαίτερης αναφοράς η πλήρης διεξαγωγή της έρευνας online, ο μεγάλος αριθμός συμμετεχόντων πολιτών (711 συμπληρωμένα ερωτηματολόγια), η γεωγραφική διασπορά της έρευνας που κάλυψε όλη την ελληνική επικράτεια και η αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος (άνω του 75% των κατηγοριών του ενεργού πληθυσμού της χώρας - ελεύθεροι επαγγελματίες/επιχειρήσεις και υπάλληλοι) κάτι που πρακτικά σημαίνει πως τα στατιστικά ευρήματα αποτυπώνουν μια πολύ καθαρή εικόνα των πολιτών για τη διαμεσολάβηση στην Ελλάδα, επιβεβαιώνουν την ορθή κατεύθυνση του νέου νόμου και αποτελούν ένα σημείο αναφοράς για μελλοντικές θεσμικές πρωτοβουλίες & ενέργειες με σκοπό την ενίσχυση της διαμεσολάβησης.

Η σύνταξη του ερωτηματολογίου έγινε με κριτήρια α) την απλότητα των ερωτημάτων β) τις σύντομες επιλογές απαντήσεων, γ) την εννοιολογική συνάφεια των ερωτημάτων, δ) την ταχύτητα της ροής συμπλήρωσης και ε) την εξαγωγή ξεκάθαρων στατιστικών ευρημάτων.

Σε ότι αφορά τις απαντήσεις της έρευνας, αυτές δείχνουν την εντυπωσιακή επιθυμία της ελληνικής κοινωνίας να επιλύει τις διαφορές της εξωδικαστικά, αποτυπώνει έναν ικανοποιητικό βαθμό ενημέρωσης των πολιτών σχετικά με την ύπαρξη της διαμεσολάβησης, καταγράφει την επιλογή των δικηγόρων να μην ενημερώνουν τους πελάτες τους για τη δυνατότητα επίλυσης της διαφοράς τους με διαμεσολάβηση, αναδεικνύει την εξαιρετικά περιορισμένη πρωτοβουλία των δικαστών να προτείνουν στα μέρη διαμεσολάβηση, αποτυπώνει την αρνητική εμπειρία των πολιτών από τη χρήση της δικαιοσύνης, επιβεβαιώνει τη νομοθέτηση της υποχρεωτικής αρχικής συνεδρίας της οποίας την επέκταση επιθυμούν οι πολίτες σε διαφορές τους με το δημόσιο και με τις τράπεζες και τέλος αποτυπώνει τον χαμηλό βαθμό ενημέρωσης των επαγγελματιών/επιχειρήσεων από τους επαγγελματικούς τους συλλόγους για τη δυνατότητα επίλυσης των διαφορών τους με διαμεσολάβηση.

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΕΔΩ